Spread the love

Budżet firmowy to zestawienie planowanych przychodów i planowanych kosztów, ujęte w czasie.

Dlaczego warto jest prowadzić budżet firmowy?

  • Dzięki budżetowi możesz realizować swoje cele biznesowe.
  • Pracując z budżetem, masz większą kontrolę na finansami firmowymi i możesz w porę wychwycić zagrożenia dla Twojej firmy, związane np. z utratą płynności finansowej.
  • Budżet pomoże Ci poprawić efektywność Twojej firmy, zoptymalizować koszty, da Ci informację ile możesz inwestować w rozwój biznesu.

To są tylko główne korzyści z prowadzenia budżetu.

Więcej o korzyściach wynikających z prowadzenia budżetu możesz znaleźć w moim wpisie tutaj Budżet firmowy – dlaczego jest istotny?

CZEGO POTRZEBUJESZ ŻEBY ZROBIĆ SWÓJ PIERWSZY BUDŻET FIRMOWY?

Budżet najlepiej zrobić w formie pliku excel. Nie każdy lubi pracę z arkuszami kalkulacyjnymi, ale budżet firmowy nie musi mieć jakiejś skomplikowanej formy. Najważniejsze, żeby był dla Ciebie zrozumiały i zawierał wszystkie istotne informacje, których potrzebujesz do zarządzania finansami w Twojej małej firmie.

Masz dwie możliwości, albo zbudować taki plik od początku samodzielnie albo skorzystać z jakiegoś gotowca dostępnego w sieci. Wielu twórców udostępnia pliki z gotowymi wzorami do robienia budżetu. Ale uważaj! Często takie wzory są dosyć ogólne lub wręcz przeciwnie, rozbudowane o bardzo wiele szczegółów.

Ważne jest, żeby ten plik, na którym będziesz robić swój budżet firmowy, był przystosowany do specyfiki Twojego biznesu. Powinien zawierać wszystkie potrzebne Tobie elementy.

Nie polecam robić budżetu w wordzie albo power point. Nie nadają się do pracy z danymi liczbowymi. Chociaż widziałam nawet sprawozdania finansowe sporych rozmiarów firm, które księgowe przygotowały w wordzie. Do pracy z liczbami tylko excel!

CZEGO JESZCZE POTRZEBUJESZ?

Do zrobienia dobrego budżetu, potrzebujesz wizji rozwoju Twojej firmy w perspektywie co najmniej 12 miesięcy. Musisz znać Twoje główne cele biznesowe, podstawowe produkty, daty ich wprowadzenia do sprzedaży itd.

Punktem wyjścia do budżetu zawsze jest zrozumienie Twojego biznesu. Twoje decyzje zawsze będą miały wpływ na finanse. Ważne jest, żebyś rozmiał/a jaki to wpływ i jakie są skutki finansowe.

Przykład:

Planujesz sprzedaż na poziomie 100 000 zł. Zakładasz określony rozkład w czasie w podziale na miesiące. W połowie roku zakładasz start nowego produktu, nad którym jeszcze pracujesz. Przychody z tego produktu są ujęte w budżecie od czerwca.

Nadchodzi czerwiec, a Ty masz opóźnienie. Produkt nie jest gotowy. W praktyce pierwsze przychody pojawiają się dopiero we wrześniu.

Jaki to ma wpływ na Twoje finanse? Cel przychodowy z budżetu pierwotnego nie został zrealizowany. Jeśli nie wypełnisz powstałej przez opóźnienie dziury w przychodach jakimś innym produktem, to w skali roku przychodów będzie mniej.

Podsumowując, aby zrobić budżet, potrzebujesz mieć ustalone cele biznesowe oraz znać ich wycenę oraz umiejscowienie w czasie.

PRZYCHODY W BUDŻECIE FIRMOWYM

Przychody są bardzo trudną pozycją do zaplanowania. Większość z przedsiębiorców nie planuje sprzedaży, ponieważ boi się podejść do tego tematu.

Nie jest łatwo przewidzieć ile dokładnie będziesz mieć zamówień, ilu klientów, które produkty będą się dobrze sprzedawały, a które wcale.

Aby ugryźć ten temat, polecam rozebrać go na podstawowe elementy.

Po pierwsze, ustal jakie produkty i usługi będziesz sprzedawać w ciągu roku, który budżetujesz.

Zastanów się czy wszystkie będą od pierwszego miesiąca, czy może pojawią się jakieś nowe. Jeśli tak, to zaplanuj w którym miesiącu będą te nowe.

Ustal ceny dla Twoich produktów i usług.

Następnie przechodzimy na oś czasu. W zależności od specyfiki, zejdź na poziom tygodni czy nawet dni. Zaplanuj ilości, które możesz sprzedaż w jednostce czasu.

Czyli, jeśli masz markę odzieżową i sprzedajesz w sklepie internetowym, to możesz zaplanować ilość zamówień każdego dnia i średnią wartość zamówień.

Albo możesz podejść od strony produktów, jeśli nie masz zbyt szerokiego asortymentu. Zaplanuj jakie ilości jakich produktów uda Ci się sprzedaż tygodniowo czy miesięcznie.

Jeśli świadczysz usługi np. fryzjerskie, to zaplanuj ilu klientów dziennie jesteś wstanie obsłużyć i jaki będzie średni przychód z klienta.

Jeśli jesteś graficzką i robisz strony internetowe dla klientów, to pomyśl ile usług w miesiącu możesz sprzedać i jaki będzie średni przychód z klienta.

Generalnie, zejście na bardzo niski poziom analityczny pozwala Ci ocenić czy Twoje założenia odnośnie przychodów są realne czy nie.

BUDŻETOWANIE KOSZTÓW DZIAŁALNOŚCI

Z kosztami jest znacznie łatwiej niż z przychodami.

Szczególnie koszty stałe są w miarę proste. Są to pozycje, które pojawiają się co miesiąc i najczęściej w stałej kwocie. Koszty stałe ponosisz bez względu na to, czy masz jakąkolwiek sprzedaż.

Jakie są najczęściej spotykane w małych firmach koszty stałe?

  • ZUS
  • abonament za telefon i za internet
  • inne abonamenty za aplikacje, z których korzystasz np canva.
  • abonament za sklep internetowy, jeśli prowadzisz e-commerce
  • rata za sprzęt fotograficzny lub inny jeśli kupiłaś sprzęt na raty w masz w leasingu
  • miesięczny czynsz za biuro czy lokal albo magazyn
  • wynagrodzenie jeśli zatrudniasz na stałe współpracowników

Drugą kategorią kosztów są koszty zmienne. Ich specyfika jest taka, że są ponoszone tylko wtedy gdy jest sprzedaż.

Przykłady kosztów zmiennych:

  • koszty przesyłek kurierskich
  • koszty prowizji od płatności w sklepie internetowym
  • koszty materiałów bezpośrednich do wytworzenia np. rękodzieła
  • i inne

Inne koszty, które są poza wyżej wymienionymi kategoriami to koszty marketingu np. reklam na Facebooku czy Instagramie, koszty udziału w targach, koszty sesji fotograficznych. Mają one charakter zmienny, czasem jednorazowy albo pojawiają się raz na jakiś czas.

Z kosztami jest taki problem, że zawsze wyskoczy coś nieplanowanego. W związku z tym, dobrą praktyką jest ująć w budżecie dodatkową pozycję “rezerwa na nieplanowane koszty“. Dzięki temu, w przypadku pojawienia się takiego właśnie niespodziewanego kosztu, nie będziemy mieć negatywnego wpływu na rentowność.

To jest bardzo ogólnie ujęty, krok po kroku, proces tworzenia budżetu. Mam nadzieję, że udało mi się rozjaśnić nieco ten temat.

Pierwsze podejście do budżetu może wydawać się trudne. W kolejnych latach jest już dużo łatwiej, bo można się opierać na danych historycznych.

Trzymam kciuki z Twój budżet!

1 Comment

  1. Finanse w spódnicy • JAK WYKORZYSTAĆ BUDŻET FIRMOWY DO ZWIĘKSZENIA ZYSKÓW ?

    22 września 2022 o 13:01

    […] Więcej na temat tego, na co zwracać uwagę przy tworzeniu budżetu firmowego i jak się do niego zabrać, znajdziesz w moim innym artykule Od czego zacząć tworzenie budżetu firmowego? […]

    Odpowiedz

Skomentuj Finanse w spódnicy • JAK WYKORZYSTAĆ BUDŻET FIRMOWY DO ZWIĘKSZENIA ZYSKÓW ? Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *