Ten artykuł otwiera cykl pt. Budżetowanie w firmie, który chcę poświęcić tematowi budżetu firmowego.

Nie będę zajmować się budżetem osobistym, skupimy się wyłącznie na budżecie w małym biznesie. Oczywiście dla osób samozatrudnionych, prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, budżet osobisty i firmowy są ze sobą ściśle powiązane.

DLA KOGO MOŻE BYĆ PRZYDATNY CYKL: BUDŻETOWANIE W FIRMIE?

  1. Dla osoby prowadzącej swój biznes, która do tej pory nigdy nie przygotowywała budżetu firmowego, a chciałaby się za to zabrać.
  2. Dla osoby prowadzącej swój biznes, która prowadzi budżet firmowy, ale chciałaby się rozwinąć i poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w zakresie budżetowania.
  3. Dla osoby, która dopiero planuje założenie własnego biznesu.

CO TO JEST BUDŻET FIRMOWY?

Moim zdaniem, istotę budżetu doskonale wyjaśnia następujący cytat:

” Budżet to wskazać pieniądzom dokąd mają iść zamiast zastanawiać się gdzie się rozeszły.”.John C. Maxwell

Budżet firmowy to najprościej ujmując, zestawienie planowanych przychodów i kosztów w określonym czasie – najczęściej w ujęciu rocznym podzielonym na miesiące i kwartały.

Budżet to wg mnie najważniejsze narzędzie biznesowe do zarządzania firmą. Wbrew pozorom, wymiar finansowy budżetu nie jest kluczową sprawą. Liczby, dane są tylko narzędziem, mają służyć temu, aby podejmować w oparciu o nie decyzje biznesowe.

Czy wiesz, że około 50% małych firm nie prowadziło w 2020 roku budżetu firmowego?

Brak budżetu występuje najczęściej w małych firmach. O ile w bardzo małych biznesach, bez pracowników i z niewielką ilością pozycji kosztowych, jest to do ogarnięcia. Ale wraz z rozwojem firmy zarządzanie bez  budżetu wydaje się już niemożliwe.

Budżet powinien być dostosowany do Twojego biznesu. Powinien mieć taki poziom szczegółowości, który jest dla Ciebie przydatny. Powinien zwierać takie informacje, z których będziesz korzystać do zarządzania swoim biznesem, podejmowania decyzji biznesowo-finansowych.

Budżet będzie różnił się w zależności od tego w jakiej działasz branży, jak dużą prowadzisz firmę. Budżet ma być dla Ciebie, a nie na odwrót. Nie ma sensu robić budżetu tylko po to, żeby był, a potem z niego nie korzystać.

KORZYŚCI PROWADZENIA BUDŻETU FIRMOWEGO

1. Dzięki budżetowi możesz planować i realizować swoje cele biznesowe.

2. Budżet pozwala Ci kontrolować sytuację finansową Twojej firmy i utrzymać “porządek w finansach”.

3. Dzięki bieżącej pracy z budżetem, analizie odchyleń od planu, możesz w porę wychwycić zagrożenia dla sytuacji finansowej oraz dla realizacji planów.

4. Budżet w długim okresie umożliwia planowanie i realizację rozwoju Twojego biznesu.

5. Budżet może być narzędziem motywującym Cię do pracy. Gdy widzisz, że realizujesz założone plany i firma się rozwija, motywuje Cię to do dalszej pracy.

6. Dowiesz się ile zarobisz w każdym miesiącu, ile możesz sobie wypłacać wynagrodzenia i jakich podatków możesz się spodziewać do zapłaty. W kontekście nowego ładu – daje informacje czy nie warto zmienić formy opodatkowania lub prowadznia firmy

7. Lepiej zrozumiesz na co wydajesz pieniądze, skąd pochodzą Twoje pieniądze i na jakich usługach czy produktach zarabiasz a na jakich tracisz.

8. Pomoże Ci wyceniać Twoje produkty oraz da Ci informację, na jak duże rabaty Cię stać czy możesz dawać klientom zniżki.

9. Dzięki budżetowi możesz utworzyć zabezpieczenie na momenty kryzysowe czyli tzw. poduszę finansową.

10. Budżet wyznacza Twoje priorytety biznesowe i pozwala się na nich skupić.

11. Zoptymalizujesz koszty prowadzenia działalności.

12. Budżet jest doskonałym narzędziem do monitorowania cash flow.

ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z BRAKU BUDŻETU FIRMOWEGO

1. Brak realizacji celów biznesowych, brak rozwoju firmy.

2. Utrata płynności finansowej = bankructwo.

3. Niższe zyski niż planowane, niż mogły by być.

4. Bałagan w finansach firmowych.

5. Nieoptymalne podejmowanie decyzji biznesowych np. wchodzenie w obszary, produkty, inwestycje na które Cię nie stać.

6. Nie prowadząc budżetu firmowego sam ograniczasz potencjał swojej firmy.

DLACZEGO PRZESIĘBIORCY NIE PROWADZĄ BUDŻETU FIRMOWEGO?

  1. Niektórzy zwyczajnie nie mają świadomości, że powinni prowadzić budżet i że to jest narzędzie, które pomoże im w prowadzeniu firmy.
  2. Inni nie wiedzą jak się za to zabrać.
  3. Niektórzy uważają, że budżet będzie ograniczał ich elastyczność działania.

JAK ZABRAĆ SIĘ ZA BUDŻET FIRMOWY?

  1. Budżet najlepiej zacząć przygotowywać przed rozpoczęcie się kolejnego roku. W dużych firmach proces budżetowania zaczyna się zaraz po wakacjach czyli na początku września. Ty spokojnie możesz zacząć prace nad budżetem w listopadzie – grudniu.
  2. Rozpoczęcie prac nad budżetem powinno być poprzedzone ustaleniem celów biznesowych na kolejny rok oraz analizą realizacji celów w mijającym roku. Porządne podsumowanie roku od strony biznesowej i finansowej jest po prostu konieczne.
  3. Jeśli to jest kolejny rok prowadzenia firmy to masz do dyspozycji dane z lat poprzednich. Na pewno warto z nich skorzystać.
  4. Cele biznesowe warto umiejscowić na osi czasu, w poszczególnych miesiącach. Przystępując do przygotowanie budżetu będziesz potrzebować takich informacji: co, kiedy, za ile?

PODSUMOWANIE

Budżet to zestawienie planowanych przychodów i kosztów oraz zysków, w określonym czasie, najczęściej w ujęciu rocznym podzielonym na miesiące.

Budżet to podstawowe narzędzie do zarządzania finansami oraz realizacji celów biznesowych.

Z prowdzenia budżetu wynika szereg korzyści, takich jak:

  • realizacja celów biznesowych
  • kontrolowanie sytuacji finansowej
  • monitorowanie i reagowanie na zagrożenia
  • lepsze rozumienie biznesu
  • wyznaczanie priorytetów i skupianie się na nich

Aż 50% małych firm nie miało w 2020 roku budżetu firmowego.

Przygotowanie budżetu na kolejny rok najlepiej poprzedzić porządnym podsumowanie bieżącego roku i wyznaczeniem celów biznesowych a rok kolejny.

Zachęcam do przygotowania i pracy z budżetem firmowym, jeśli jeszcze tego nie robisz.

Po krótkim czasie pracy z budżetem w kolejnym roku, zobaczysz istotną różnicę w Twoim podejściu do biznesu, podejmowania decyzji oraz realizacji celów.